tisdag 4 oktober 2011

Igår så var det dags för måndagsklubb igen och platsen för det hela var Stockholms äldsta restaurang, Zum Franziskaner (från 1400-talet). Det var lätt att föreställa sig hur många försupna sjömän som spenderat sina sista surt förvärvade slantar i den lokalen. Eftersom utbudet av vegetarisk mat var under all kritik så gick jag och D till Vapiano och käkade innan och tog bara en god mörk öl på ZF. Jag var helt slut och orkade tyvärr inte stanna så länge, men nu har jag fått ett nytt schema på jobbet vilket innebär att jag arbetar 2 färre dagar varje månad. Appropå att arbeta så var det en intressant upplevelse att få ut min första riktiga lön. Jag har förvisso arbetat en hel del på sidan av studier och så tidigare men framförallt så har jag ju arbetat mycket ideellt vilket innebär att jag egentligen aldrig har haft tryggheten som en fast inkomst innebär. Mina utgifter har ju även minskat avsevärt sedan jag blev av med de kostnader som hus och bil medförde. Den här månaden har jag lovat mig själv att jag ska få unna mig allskönssaker för att bli mer ekonomisk och börja spara nästa månad och framåt. Det är dock en märklig känsla att inte behöva tänka innan jag handlar och ibland så får jag påminna mig om att jag kan unna mig Brämhults fruktdryck eller att det faktiskt är okej att äta på restaurang så pass mycket som jag gör (främst eftersom jag inte har gjort det så särskilt mycket på flera år om man bortser från min mammas restaurang). En extra bonus är att alla måltider ingår på min arbetsplats vilket innebär att jag äter ett till tre mål om dagen där beroende på om jag jobbar dag, kväll eller natt.

Inga kommentarer: