måndag 6 april 2009

Amsterdam





Amsterdam var underbart. Vi kom med solen och kunde inte annat än unna oss vin, bagels och såpbubblor i en park. Barbenta och något rödlätta strosade vi runt bland kanalerna i denna underbara stad och njöt av körsbärsträden som stod i full blom. Kvällen toppades med en fantastisk middag på en kulört vegetarisk restaurang där det serverades rödvin i vanliga dricksglas och hummus som inte var av denna värld. Lördagen fortskred i ett behagligt sakta mak strosandes på en marknad där det gick att fynda både mozartskor och tavlor. På kvällen begav vi oss till en mycket liten restaurang där alla gäster får ta med sig instrument och spela under kvällen. Det bjöds på allt från gammal redig texascountry till kinesiska folkvisor akompanierat av bongotrummor. Jag var som förtrollad av den härliga musiken och stämningen i mitt rödvinsrus och kände mig priviligerad som fick ta del av den upplevelsen. Fnissiga och trötta i fötterna men med partyglädjen på topp försökte vi oss på det inte alldeles lätta företaget att ta oss in på Amsterdams kanske mest mystifierade klubb. Tyvärr lyckades vi inte och jag är fortfarande otroligt nyfiken på vad som dolde sig bakom de fördragna gardinerna (förhoppningsvis får Sofia tillfälle att undersöka saken närmare inom en snar framtid). Lite nedslagna men inte ännu villiga att ge upp gick vi in på en coffeeshop i närheten för att spela lite biljard och dricka cola. Döm min förvåning när det första vi ser där inne är en rök ej här skylt? Mycket märkligt. Jag trodde att det var det som var grejen och att biljardborden var en skenverksamhet. Söndagen gick åt till att gå på en fotoutställning av Richard Avedon, dricka öl på en uteservering och strosa i affärer. Jag längtar redan tillbaks.


Ett smakprov från Richard Avedon

Inga kommentarer: