söndag 7 september 2008

Skola


Min grupp ska som skoluppgift porträttera Edith Stein och göra en beskrivning av huvudteserna i hennes pedagogik samt redogöra för hennes teoretiska influenser. Trots att jag läst delar av hennes föreläsningsmanus "Problemen med kvinnors bildning" ser jag ingen direkt röd tråd till pedagogik. Hon visar ju på problem men erbjuder ingen teoretiskt förankrad lösning mer än att läraren ska veta vilken "typ" han har att göra med och vad han vill åstadkomma. Hennes kontxt (hon var född jude och blev ihjälgasad i Auschwitz) gör iofs det här uttalandet intressant -"Människosläktets anpassningsförmåga gör att vi måste tänka på värde och syfte. Vilka typer förtjänar att bevaras? Vilka typer behöver ett speciellt bildningsprogram för att förändras? Och vilka typer kan sättas upp som de förebilder som vi kan och bör försöka göra om de befintliga till? Kvinnans speciella degenerering tar sig i uttryck i hennes servila beroendeställning till mannen och i att hennes själsliga liv förfaller till att bli övervägande sensuellt".
Vidare hävdar hon att detta gör kvinnor till ett lätt byte för förförelse och prostitution och att de kvinnor som är praktiska och intellektuella mycket möjligt kan vara svaga, ofullständiga och ett lägre uttryck för kvinnans fullständiga natur.
På så vis ger hon kvinnan och enbart kvinnan skulden i ett moment 22 vilket inte är ovanligt men mycket provocerande. Eftersom hon trots allt kallas för feminist så skulle jag vilja läsa andra texter skrivna av henne och om hennes person men jag har bara tillgång till denna enda text och kan förmodligen inte ge en korrekt bild av henne eller hennes pedagogik redan tills på ons. Suck!

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta var ju lite tokigt kanske. Men snygg var hon, ha ha.