måndag 21 februari 2011

konstiga och plötsliga besked

Just nu är jag ganska förbannad och känner mig i viss mån nedslagen och ångrar för första gången mitt val av utbildning. Jag trodde, kanske en aning naivt, att jag skulle vara stolt över att vara socialpedagog och inte socionom eftersom dessa två utbildningar kan komplementera varandra och om man utnyttjar skillnaderna utbildningarna emellan så kan vi kanske tillföra två sidor av samma mynt på något vis... Men idag så kändes det som att min skola har gett upp lite grann och förespråkar att vi ska läsa till ett år för att bli socionomer istället vilket för mig känns ganska absurt. Jag menar, jag valde ju att bli socialpedagog för att det tilltalar mig, annars hade jag blivit socionom om det hade vart det som jag strävade efter. Nu blir det som att vi hamnar i ett absurt läge, när även skolan som borde kämpa för behållandet av vår egenart och kunskap, förespråkar något annat. Jag tror att vi alla kände oss tunga i sinnet när vi gick från denna info idag. Jag som vill arbeta med helt andra sysslor än på ett socialkontor gick snarare i tankar på att bygga på min utbildning med andra typer av kurser. Och det tror jag fan att jag ska göra också, bara för att skolan "viker" sig så tänker inte jag göra det...

Det som jag just nu är peppad på att läsa är: ojämlikheter, genus och makt i Latinamerika och Kvinnor och mänskliga rättigheter i Stockholm.
Jag tror att min plan helt enkelt får bli att arbeta (och spara ihop en massa pengar), läsa dessa kurser, och satsa på att resa runt och testjobba som volontär på lite olika platser i världen för att känna in vart jag helst vill leva mitt liv.

Inga kommentarer: