söndag 23 augusti 2009

avreaktion

Jag måste bara avreagera mig lite över debatten som förts den senaste tiden angående våldtäkten som skedde på en skola nyligen. Vi i jouren fick ett mail från vänsterpartiet där de uttalade sig om detta och tryckte på det här med feministiskt självförsvar. Min direkta reaktion är att bli så jävla förbannad. Vadå, är politikernas lösning på detta att tjejer själva ska bli tvungna att ta till våld i en miljö som ska anses vara trygg där det finns vuxna som har till yrke att arbeta med ungdomar? Det är kanske det dummaste jag har hört. Jag har absolut inget emot feministiskt självförsvar men för mig handlar det snarare om att våga ta plats och arbeta med sitt kroppsspråk och i absolut värsta fall bli tvungen att använda detta som ett försvar mot en annan människa. Det är ett nödvändigt ont så länge det finns människor som utför en viss typ av handlingar, men.... att som politiker se det som en "lösning" på ett problem som faktiskt inte ligger hos tjejerna själva gör mig förbannad. Är det så jävla svårt att se att problemet ligger i vårt, läs sammhällets/vuxnas, sätt att kommunicera med dem som begår dessa handlingar. Kanske det skulle fungera om fler startade upp killgrupper där man just diskuterar värderingar, normer och beteenden? Kanske skulle det fungera om vi värnade om skolmiljön istället för att snacka om den? Kanske skulle det fungera om vi hittade andra saker att spara in pengar på?

Inga kommentarer: