fredag 20 november 2009

stygn

Idag har jag vart på Vvik sjh för att ta bort stygnen och byta gips. Jag blev ganska förvånad på ett obehagligt vis när de tog av gipset och jag fick se hur allting såg ut. Jag har ju tänkt en hel del på hur ärren kommer se ut men jag hade nog inte föreställt mig att det skulle vara mer än ett par cm på varje sida. Efter att gipset var uppspräckt och äckliga blodiga förband var borttagna skymtade jag ett ca 18cm långt ärr på utsidan av benet och ett 10cm långt ärr på insidan. Inte kul. När de tog bort stygnen började jag kallsvettas och jag tror att det var för att jag återigen sedan den här olyckan skedde fick en känsla av overklighet. Det här kan ju helt enkelt inte ha hänt mig och absolut inte på det här viset. Man bryter inte benet av att posa.
Jag har pissont och inga tabletter tycks hjälpa. Det gör liksom lite ondare nu bara för att jag vet vad det är som gömmer sig där under gipset. Jag har läst en del om ärr idag och tydligen har dom i allafall snittat mig enligt de langerska linjerna vilket talar för att det ska läka bättre. Däremot tejpade dom inte något nu efter att stygnen är borta utan jag fick bara ett förband över och sen gips direkt på det. Enligt vad jag har läst är det bra att tejpa under en ganska lång tid om man vill ha ett tunt ärr. Sen är jag inte supernöjd med det nya gipset heller. Det börjar precis under knävecket så att jag inte riktigt kan böja benet som jag vill och det slutar lite för tidigt vilket gör att jag kan röra foten mer än vad jag som känns bra. Däremot ät det nya gipset tunt och betydligt lättare än det förra vilket är skönt.


knipsa upp gips


utsidan av benet (min fot ser ut som en ballong på halloween)

insidan av benet

1 kommentar:

Anonym sa...

kräsmagad tjej här i soffan. jag kom precis på att om man får fula ärr så kan man ansöka om skadestånd, det har min lillasyster gjort, jag tror hon fick tio tusen som plåster för såren. men jag tror dina ärr kommer bli tuffa. men foten ser lite läbbig ut. eller är det bara jag som är kräsmagad? skönt att ha pappa med sig!