onsdag 21 maj 2008

Pepp!

Igår, idag och imorrn är jag iväg på en kurs i entreprenörskap och konsten i att peppa ungdomar. Tanken är att jag tillsammans med M ska dra igång ett projekt (för första gången för Hultsfred) nu i sommar som riktar sig till ungdomar och går under namnet Sommarlovsentreprenörerna. Genom detta projekt som sponsras av AstridLindgrensHembygd så får ungdomar i kommunen möjlighet att starta sitt eget företag. Det startar med en veckas kickoff där vi braistormar och kommer fram till en massa idèer, får ungdomarna att förstå att det mesta är möjligt och sen går vi in på hur man genomför en idé rent praktiskt. Det kan vara allt från att klippa gräsmattor till att sälja saker i ett stånd på stan, tvätta fönster till att starta ett nytt comunity (typ lunar), göra ringbrynjor eller bedriva barnpassning medan föräldrarna shopar. Allt är möjligt! När ungdomarna får den insikten blir de eld och lågor och det finns inget stopp på alla affärsidéer.

Själv är jag så pepp så bara fullständigt sprutar idéer. Det känns som att det var länge sedan jag var såhär driven och fullkomligt ickedömmande. Ofta så ser man en möjlighet eller öppning men tar inte projektet vidare och stoppar sig själv -det går inte, -det blir för svårt, -men inte kan väl jag... Nu är jag så tillåtande att det inte skulle förvåna mig om jag lyckas marknadsföra och sälja konserverad gröt.
Jag vet inte om det är en extremt välgenomtänkt och bra kurs eller om jag bara haft torka på nya input/studiefronten men den självkänsleboost jag fått under dessa två dagar är mer än jag upplevt kanske någonsin.

Inga kommentarer: