tisdag 8 september 2009

Altura

Var iväg och blev vaccinerad mot hepatit, gula febern, polio och nåt mer idag och jag tror att hon lyckades träffa den enda lilla delen på min vänstra överarm som inte vart utsatt för nålstick tidigare, dvs i geishans ansikte. Lite makabert på någe vis, haha. Jag fick en del foldrar om olika saker bl.a om hur man undviker höjdsjuka. Tydligen så ska man stiga från 2400 m med ett par hundra meter i taget. Vi kommer flyga upp ytterligare 2000m efter en vecka på dryga 2000m höjd vilket säkert kommer kännas i kroppen och sedan 1000m till efter ytterligare 12 dagar. Jag måste fan skärpa mig med träningen. Jag och E har börjat gå ut och gå tillsammans, eller börjat och börjat, vi har gjort det 2 ggr hittills men jag måste nog springa lite varje dag fram till resan. Inte kul att bli andfådd vid minsta lilla ansträngning om man ska orka vara trevlig, social och få ut något av resan. Jag tog blodtryck idag och det var helt normalt trots att jag hade en snus inne, men jag ser vita prickar framför ögonen nästan varje dag så nåt lurt är det.
På bilden nedan ser vi El alto (spanska för höjden) och La paz där vi kommer vara i ca 2 veckor på 4150m. I bakgrunden ligger Bolivias högsta berg Illimani på 6458 m.


Jag har äntligen fått mina solglasögon med styrka och inte var dom dyra heller. Nu slipper jag ha lager på lager och kan köra bil som folk.

Inga kommentarer: