söndag 13 september 2009

Jaqi

Jag har haft svårt att bestämma mig för vad exakt det är jag vill undersöka under min resa. Först ville jag göra en jämförande studie av kvinnohus i Bolivia och jourer i Sverige, sedan blev jag intresserad av att även undersöka synen på homosexualitet och då främst synen på lesbiska kvinnor som tillhör ursprungsfolken. Nu är jag kanske mer intresserad av att skriva om ursprungskvinnornas kamp inför valet och om hur de osynliggörs trots entäget arbete. Antagligen hinner jag ändra mig igen innan det är dags. Om det fanns mer tid skulle jag vilja baka in alltihop.

I den traditionella Andinska kulturen skapas kvinnor och mäns genusidentiteter utifrån en dualistisk uppfattning om att en Warmi (kvinna) och en Chacha (man) skapar något fullständigt när de blir ett par, en enhet som kallas för Jaqi. Denna syn på att kvinnor och män är två jämställda delar av Jaqi får till viss del stå åt sidan när en mer västerländs tradition om könsroller utbreder sig. En tradition där enbart vuxna män identifieras med makt och där mannen är norm. Detta gör att kvinnors engagemang osynliggörs trots att de historiskt sett fört en konstant och mycket målmedveten kamp om rättigheter och bevarandet av sina kulturella identiteter. Det finns mycket runt detta som är intressant att studera och skriva om. Tankarna kring Jaqi är mycket intressant och särskilt om man sätter det i samband med en lesbisk kvinnas upplevelse av sin kultur. Finns det en plats för henne i helheten Jaqi? Hur har kvinnors ställning försvagats (och har den försvagats för alla kvinnor?) sedan den västerlänska kulturen krävt ett större utrymme? Har kvinnors jämställdhetsarbete och arbete för ett bevarande av sin kulturella identitet förändrats sedan Evo Morales kom till makten? osv osv. Spännande.

Ett lagförslag som kan göra våld i nära relationer straffbart i Pakistan har fått ett första godkännande. Läs mer på: http://www.arbetaren.se/articles/inrikes2009099-3

Inga kommentarer: