lördag 5 september 2009

Plebokrati?

Idag har mina tankar gått till vårt kommunalråd, min mamma och alla andra i BUN. Jag tycker att det är helt förkastligt att gå till personangrepp, att bua ut människor som faktiskt gör exakt det som dom är valda till och att helt enkelt inte ens försöka förstå. Det är ingen angenäm uppgift att lägga ner skolor men här ges iallafall gemeneman en chans att få tillgång till information, att ha en åsikt och att föra en diskussion. Jag förstår helt enkelt inte. Vi är så förbannat bortskämda här att folk protesterar när en grundskola med 9 elever ska läggas ner. Jag upprepar, 9 elever. När jag började gymnasiet så åkte jag först 15 minuter med pendeltåg, fick sedan byta, ytterligare 10 minuter med tåget, byte till buss 10 minuter och sedan naturligtvis väntetid mellan dessa byten. Jag uppskattar att det tog ca 50 minuter en bra dag att ta sig till skolan. Dom här eleverna får skjuts i princip från dörren till skolan på en kvart. Big deal. Det finns vinningar i det hela också. Eleverna utökar sitt nätverk, börjar kanske umgås utanför ortsgränserna, får större variation av lärare osv. Jag skulle också vilja att Hultsfred blomstrade upp och att fler flyttar hit, men nu är det inte så. Folk flyttar härifrån och vi kan inte ha skolor som står i beredskap för att det kanske blir så att det flyttar in ett par hundra barnfamiljer nästa år eller året därpå. Den enda skolan som inbringar folk, vad jag vet, är den skolan där jag går. Och det som inbringar mest pengar till kommunen är festivalen. Hur kommer det sig då att det är just dom två verksamheterna som får mest skit?

Inga kommentarer: